|
Post by Guest on May 28, 2019 16:07:37 GMT
Ik heb niet één concreet geval maar meer enkele zaken waar we als jong gezelschap tegenaan lopen of waarvan we vinden dat het scheef zit:
- Omwille van het werken met projectsubsidies die nooit zo gul zijn dat er werkingsmiddelen vanaf kunnen, zijn we genoodzaakt volgend werk onbetaald te doen: Communicatie, productioneel werk, artistiek vooronderzoek voorafgaand aan een creatie, financiële administratie,..
- Het artiestenstatuut helpt om ons werk te kunnen blijven doen maar het feit dat het een 'uitzonderingsregel in de werkloosheidsreglementering' is, maakt dat je als kunstenaar met een serieus stigma leeft. Zeker in tijden waar 'jacht' gemaakt wordt op werklozen. Zelfs als je aan alle regels voldoet ben je nog enigszins overgeleverd aan de willekeurige interpretaties van een vdab/RVA medewerker.
- De marges op voorstellingen in de CC's zijn zo laag dat je nauwelijks wat eigen middelen kan opbouwen als klein gezelschap. Elke subidie-aanvraag verwacht daarentegen wél eigen middelen.
- Als klein gezelschap steken we veel tijd in overlegmomenten met partners. (CC's, kunstencentea, festivals, stadsdiensten, grotere gezelschappen,.. ) Telkens verplaats jij je naar hén om 'samen een koffie te drinken'. Zij doen dit mooi binnen hun uren, wij onbetaald..
- Pitch sessies waar het hele 'publiek' van programmatoren wordt betaald en de kunstenaars 'de kans krijgen' hun werk te komen voorstellen. Onbetaald uiteraard, voorzie ook graag drukwerk op maat van deze pitch.
- De onbekwaamheid en overdreven marktgerichtheid van de zogenaamde Sociale bureaus voor kunstenaars. Geen transparantie en het meeste werk mag je zelf doen. Online je eigen contract aanmaken bijvoorbeeld. Ze rekenen wel 8% commissie op elke euro.
- De moeilijkheid om dit alles te bespreken met de personen/organisaties in kwestie zelf, zonder het cliché van de klagende kunstenaar te zijn. Je mag tenslotte al blij zijn dat je kan doen wat je doet, toch?
|
|
|
Post by x on Jun 8, 2019 7:37:27 GMT
Het is inderdaad zo dat acteurs, regisseurs, vormgevers weinig betaald worden en soms ook gratis werken. Maar ik heb een beetje moeite met de termen uitbuiting en smadelijke betaalpraktijken. Het lijkt alsof rijke producers arme acteurs als citroenen uitpersen. Dit soort praktijken ken ik eigenlijk niet. Het is wel zo dat het voor theatergezelschappen alsmaar moeilijker wordt. De culturele centra hebben minder grote budgetten als pakweg 10 jaar geleden. Ze willen vaker break-even draaien en boeken vooral hits. De politiek, de steden en gemeenten vinden cultuur alsmaar minder belangrijk. De theaterkoek wordt steeds kleiner en hij moet gedeeld worden door meer en kleinere groepen. Zij die leven van die kleine vergoedingen zijn de overlevers, diegenen die het niet kunnen laten. Sommige acteurs die veel energie hebben combineren twee à drie jobs. En zo wordt het financieel toch haalbaar. In andere beroepen kan je na veel jaren ervaring iets opbouwen. Dat is in ons grillig vak moeilijk. Maar ik doe dit al dertig jaar en ondanks alle (financiële) onzekerheid, blijf ik met veel goesting nog even doorgaan.
|
|
|
Post by Guest on Jun 9, 2019 21:11:14 GMT
Ik denk niet meteen aan een concrete situatie... eerder de algemene frustratie dat mensen verwachten dat je gratis of voor een hongerloon wil werken, omdat tekenen toch je hobby is!? Alles moet uniek, origineel en bij voorkeur ook costum made zijn, maar bij voorkeur ook zo goedkoop mogelijk! Vergetend tijd ook geld kost , dat het tekenen in opdracht nier te onderschatten is én dat er best veel onkosten zijn die gedekt moeten worden! Ook bij een creatieveling die slechts zelfstandige is in bijberoep. Wat zeg ik, best veel... ik bedoel, belachelijk veel! Ieder kwartaal een stevige bijdrage aan Acerta. Waarom ook weer!? En dan en dan had ik het nog niet over de gemeente- en provinciebelasting, die steeds weer een te grote hap is in mijn budget. Ik betaal al om in stad en provincie te mogen wonen, vanwaar komt het idee dat ier extra belastingen betaald dienen te worden omdat ik aan mijn keukentafel toevallig ook teken, al dan niet in opdracht. Ik betaal alles netjes en zal er steeds al het mogelijke aan doen om in orde te zijn. Maar ik begrijp niet altijd waarom. Waarom doe ik ook weer alles netjes in het wit? En ook, waarom vraag ik te weinig en vinden mensen dar dan nog teveel?
|
|
|
Post by <°)))))>< on Jun 25, 2019 14:41:58 GMT
Het verbaast me nog steeds na al die jaren met hoeveel gemak men ervan uit gaat dat je mouter hobbiematig en gratis werkt in de kunstensector. Wedstrijden waarbij de "winnaar" zijn ontwerp als prijs gebruikt wordt, of werken voor de "exposure" worden mij dikwijls toegestuurd. Verder is mijn ervaring dat freelancers door een moordende prijzenslag mekaar en zo hun eigen sector onderuit halen. Ik ben zo een klant verloren aan een freelance vormgever die voor €25/u bruto werkte. Resultaat is dat de klant steeds lagere prijzen verwacht en de prijs priumeert op de kwaliteit. Als illustrator krijg je onmiddellijk het budget waarbinnen je verwacht wordt te werken vaak rond de €100 à €150) en dan heb je 3 keuzes: Of je voert uit naar je eigen standaarden en scheurt er je broek aan, of je maakt iets wat binnen het tijdsbestek en budget valt maar waar je zelf absoluut niet tevreden mee kan zijn, of je zegt vlakaf dat je niks kunt maken voor dat budget wat betekent dat je niet werkt. Er is altijd wel een of andere prutser dat met veel plezier de grootste crap maakt voor quasi geen geld. En zo wordt deze sector van binnenuit onderuit gehaald.
|
|
|
Post by GG on Jun 25, 2019 18:57:10 GMT
Ik werk in de audiovisuele sector en momenteel zit ik in een studio waar ze geen treinabonnementen terugbetalen. "Maar dit zit verrekend als onkostenvergoeding op je wekelijks interimcontract hoor". Sorry; maar ik betaal nog steeds elke maand honderden euro's aan vervoer. Die interim contracten vind ik vaak ook niets; ik vind het jammer dat je in vele studio's niet de keuze hebben. Het is nochtans mogelijk; als je weet dat een project x aantal maanden duurt, kan je toch een rechtstreeks contract opmaken tot die periode en eventueel verlengen? De ene studio doet het; de andere doet het via wekelijkse interim contracten waarbij er weer een hap uit mijn loon gehaald wordt.
|
|
|
Post by X on Jun 26, 2019 19:25:54 GMT
Als je afstudeert als architect, moet je nog twee jaar ‘stage’ doen. Deze stage is niet zoals een stage die geïntegreerd is in een opleiding. Je werkt eigenlijk gewoon twee jaar voor een architectenbureau onder het statuut van stagiair zoals bepaald door de Orde van Architecten. Binnen het architectenbureau moet iemand je stagemeester zijn en je opleiden. Er moeten maandelijks verslagen worden ingediend bij de orde van architecten zodat ze kunnen controleren of je voldoende afwisselend werk doet. Je moet ook een minimum aantal uren per maand werken, toen 120 uur. Niet elke stagemeester neemt die begeleiding au sérieux. Veel stagiaires worden ingezet als tekenaar.
In de praktijk werken bijna alle stagiaires en architecten als zelfstandigen. Tenzij je eigen projecten of een eigen bureau hebt, factureer je dus steeds aan dezelfde werkgever. Je bent dan als het ware schijnzelfstandige. Je hebt alle nadelen van zelfstandigen en geen van de voordelen van werknemers. Ik vind dit eigenlijk een crimineel systeem. Uiteraard zijn er zeer weinig architectenbureau’s die je als bediende in dienst willen nemen.
Mijn eerste job was bij een eenmanszaak, architect X. Zoals verwacht deed ik daar heel veel tekenwerk, ik zat er vaak alleen (in hun huis). Af en toe mocht ik mee naar een werf. Ik verdiende bruto 7,5 euro per uur, dat was in die tijd het minimum dat de Orde van Architecten oplegde (anders zouden velen waarschijnlijk nog minder betalen). Mijn eerste factuur voor een maand werk bedroeg 900 euro incl. BTW. Daar moest ik dus zelf nog mijn sociale zekerheid, belastingen en de bijdrage voor de Orde mee betalen. Meneer Verheyden schrok zich rot van deze factuur. Hij heeft ze drie keer nageteld. Ik moest vanaf dan zeker niet meer komen dan het opgelegde minimum aantal uren van de Orde. Zoals verwacht heeft hij me redelijk snel laten weten dat ik terug kon vertrekken omdat ik te kostelijk was. (Noot: ik kan natuurlijk andermans rekening niet maken maar hij had verschillende eigendommen en controleerde elke morgen de aandelenkoers.) Ik moest dus op zoek naar nieuw werk. Ik solliciteerde onder andere bij een andere architect in Wilrijk. Daar had mijn werkgever achter mijn rug al mee gepraat om overeen te komen dat ze mij zouden ‘delen’, dus halftijds bij de ene en halftijds bij de andere. Hij heeft me onder druk gezet om dit doen maar daar ben ik gelukkig niet in mee gegaan.
Een ander verhaal is van goed een jaar later. Daar waren we met een negental ‘medewerkers’, allemaal heel jonge mensen, en met twee zaakvoerders, een man en een vrouw. Ik kan me niet herinneren dat ik daar één keer ben buiten geweest. Na een aantal maanden merkte ik plots dat mijn loon van die maand nog niet betaald was. Ik ging dus naar de vrouwelijke zaakvoerder (de man zagen we nooit) om aan haar te vragen of er misschien een vergissing of vergetelheid in het spel was. We zaten allemaal samen in een open landschapskantoor. Ze begon op een hysterische manier tegen me te schreeuwen. Wat dacht ik wel niet? Voelde ik me soms beter dan mijn collega’s? Ook zij kregen regelmatig hun loon niet uitbetaald. Er waren dus nog veel openstaande rekeningen, van facturen die zelfs tot meer dan een half jaar terug gingen. Dus ik moest niet denken dat ik voor de anderen mijn geld zou krijgen. Ze reageerde alsof ik in de fout was en niet zij. Kort daarna ben ik vertrokken.
|
|
|
Post by Flippertj on Jul 5, 2019 21:00:19 GMT
* Te vaak word ik nog steeds gecontacteerd voor het spelen van concerten met de onmiddellijke en directe mededeling : "Onze middelen zijn beperkt!" Mijn antwoord is dan steevast "Mijn middelen ook! Het is om deze reden, dat ik zelfstandig beroepsmusicus/songwriter geworden ben een job zoals een ander!" ;-) * Erger nog, is dat men mij vaak jobs door het neusje boort omdat veel (amateur)musici onder mijn eerlijk factuurbedrag gaan! of simpelweg de job in het zwart of in het bruin komen doen! (lees : het bruin = beetje wit en beetje zwart)! * Vaak ook vzw's, wat ik totaal niet begrijp is dat die daar dan voor gesubsidieerd worden en nadat men al personeel in dienst genomen heeft (compleet met sociale lasten en alles erop en eraan) dat dan blijkbaar "de middelen" ondertussen zijn opgesoupeerd om mij dan als freelancer te kunnen betalen! * als ik een eerlijk bedrag voorstel (die leefbaar is) compleet met rsz, btw, onkosten en werkuren, dan word ik ook vaak als "een schurk" beschreven, niet moeilijk natuurlijk als andere collega's misbruik zitten te maken met gesjacher in de "kleine vergoedingsregel voor artiesten" (maar dat is toch wel heel duidelijk "KLEINE VERGOEDINGSREGEL" gaat toch enkel maar om wat onkosten mee te vergoeden en daarmee kan je natuurlijk geen boterhammetjes kopen... * Het allerergste vind ik nog "het gesjoemel en de haat van organisaties" tegenover onze "auteursrechtenmaatschappijen" voor zowel de "auteurs als de nevenrechten"! Van als je daar een woord durft over te reppen, ben je al gezien en boeken ze doodleuk een andere artiest die daar "niks mee te maken wil hebben" (nochtans is het verplicht) maar zoals gezegd word hier vaak op creatieve manier met omgegaan. Men begint zelfs "eigen wetgevingen hieromtrent te verzinnen om er toch maar onderuit te gaan" Het ergste is dat men u eigenlijk "discrimineert" als goedbedoelde eerlijke muzikant die er "moet van leven" om dan iemand anders (vaak hobby gewijs) dit als bij jobke of als "leuk tussendoortje" komt de jobs inpikken! * Verder houd ik mijn hart al vast dat wanneer "de flexijobs ook in onze sector" goed zullen ingeburgerd zijn! Een maatregel die in leven is geroepen door een hoop mensen bij elkaar in de Wetstraat die voor zichzelf "het beste statuut" en "alle mogelijke vetbetaalde cumuljobs" erop najagen! COMPLEET ONEERLIJKE PRAKTIJKEN TOCH ALLEMAAL? WIE ZEI ER ALWEER DAT WE IN EEN BESCHAAFD LANDJE WONEN???
|
|
|
Post by Guest on Aug 16, 2019 9:55:43 GMT
Jammer dat ik deze pagina nu pas ontdek. Ik ben ervan overtuigd dat de lijst met voorbeelden van onbetaalde arbeid in de cultuursector veel en veel langer is dan de enkele voorbeelden die hierboven staan. Zelf ben ik al tien jaar actief als beeldend kunstenaar. Om eerlijk te zijn denk ik in die tien jaar tijd geen enkele keer correct vergoed te zijn geweest voor een project. Er is gewoon te weinig geld. Tenzij in het deel van de kunstensector die vermarkt is geraakt en waar er kan gespeculeerd worden en onderling gehandeld. Men spreekt over de precaire positie van de kunstenaar. Deze positie is niet precair maar ronduit schandalig slecht. Kunst is de ziel van de maatschappij. Daarom werken kunstenaars liever gratis dan voor een markt. Om die maatschappelijke ziel en tegelijkertijd die van henzelf in leven te houden.
|
|
|
Post by Sam Vanoverschelde on Sept 2, 2019 11:23:00 GMT
|
|